Quote

De ce să consumăm suplimente alimentare

Peste 9 din 10 europeni au folosit suplimente alimentare în ultimul an*,
iar dintre aceștia 69% au încredere în industria de profil
88% dintre europeni declară că au folosit la un moment dat în viață suplimente alimentare, iar 93% dintre aceștia au administrat această categorie de produse în ultimele 12 luni.

În cazul țărilor est europene procentul a fost chiar mai mare, 98% dintre polonezi, 97% dintre români și dintre cehi, 96% dintre sloveni au răspuns că au consumat această categorie în ultimul an.

Acestea sunt rezultatele unui studiu* derulat de IPSOS pentru asociația europeană Food Supplements Europe (FSE), în perioada 17 martie-1 aprilie 2022, în 14 state membre ale Uniunii Europene, inclusiv în România, la care au răspuns peste 13000 de oameni. Principalele concluzii ale studiului au fost lansate în cadrul unei conferințe de presă organizate pe 15 noiembrie 2022, în București, de Patronatul Român al Industriei Suplimentelor Alimentare (PRISA), membru al Food Supplements Europe (FSE), cu reprezentare în consiliul director al asociației europene.

Consumul de suplimente alimentare în Europa
Potrivit aceleiași cercetări, cele mai folosite suplimente alimentare din ultimul an au fost vitamina D (46%), vitamina C (36%), magneziu (33%), multivitamine sau minerale (29%), respectiv omega 3 și uleiuri de pește (19%), vitamina B sau complex de B -uri(17%), fier (14%) și calciu (14%), dintre care suplimentele cu multivitamine, vitamina D, produsele cu omega 3 și uleiurile de pește au fost administrate zilnic.

Alte suplimente precum probiotice, prebiotice, enzime au fost utilizate de aproximativ 50% dintre respondenți o dată pe săptămână sau mai rar, doar la nevoie sau când și-au amintit.

45% dintre cei care au consumat suplimente alimentare au folosit mai mult de două tipuri de suplimente, 17% au utilizat mai mult de trei, 10% au folosit 4 și 18% cel puțin cinci tipuri de suplimente. Media de suplimente alimentare consumate la nivelul respondenților europeni a fost de 2.4, cu exceptia următoarelor țări unde media a fost mai mare : Polonia (4.0), România (3.6), Cehia (3.1), Slovenia (3.0) și Finlanda (3.0).
Potrivit aceluiași studiu, la nivelul întregului eșantion de respondenți se observă o atitudine preventivă față de sănătate.

52% dintre utilizatorii de suplimente din ultimul an au declarat că le-au utilizat pentru a-și menține sănătatea și 45% pentru a-și susține sistemul imunitar, în timp ce 29% le-au administrat pentru a avea mai multă energie, iar 17% pentru sănătatea sistemului digestiv, alți 17% pentru îngrijirea pielii, părului sau unghiilor și 14% pentru sănătatea inimii sau pentru tensiune arterială.

Sursele de informare despre suplimentele alimentare și încrederea în industrie
Principalele surse de informare când vine vorba despre suplimentele alimentare sunt medicul sau alți profesioniști din domeniul medical, menționați de 40% din respodenți, și farmacistul, menționat de 31% dintre aceștia. 25% dintre participanții la studiu au declarat că se informează despre această categorie de produse de pe internet și 21% de la prieteni, familie sau colegi.

7 din 10 respondenți (69%) au spus că au încredere că brandurile de suplimente alimentare oferă informații corecte, pe care se pot baza, țările care au manifestat cel mai ridicat nivel de încredere fiind Italia (85%), Olanda (76%) și Germania (73%).

„Suntem încântați să constatăm gradul ridicat de încredere pe care îl au consumatorii europeni în suplimentele alimentare și în rolul important pe care îl au acestea în menținerea stării de sănătate, fapt confirmat de includerea lor și în recomandările autorităților din țări europene, ca Elveția, Irlanda sau Marea Britanie ”, afirmă Martina Simova, Președinte al Food Supplements Europe.
Obiceiuri de achiziție a suplimentelor alimentare.

În ceea ce privește canalul prin care europenii își achiziționează suplimentele alimentare, 63% din participanții la studiu declară că le cumpără din farmacie și 25% din supermarket, magazin alimentar sau din magazine de proximitate.

Plafarele sunt preferate de 15% dintre respondenți, iar 25% dintre ei cumpără online – 15% din e-shopuri specializate de suplimente alimentare și/sau vitamine sau de pe magazinele online ale brandurilor.

Olanda are un tipar diferit de celelalte țări, canalul de achiziție preferat în proporție de 35% fiind supermarketul, magazinul alimentar sau magazinul de proximitate.

Criteriile principale care stau la baza alegerii suplimentelor alimentare sunt: prețul sau raportul calitate-preț apreciate ca fiind importante și foarte importante de 85% dintre respondenți, ingredientele sau informațiile nutriționale despre produse sunt menționate de 84% dintre respondenți, faptul că sunt recomandate de cineva de încredere contează pentru 81% dintre respondenți, iar 66% iau decizia în funcție de forma de administrare a suplimentului.

Dacă brandul este organic, natural sau modificat genetic contează în proporție de 56%, iar numele brandului este un criteriu important pentru 45% dintre respondenți.

„Observăm din acest studiu că la nivelul Uniunii Europene majoritatea covârșitoare a consumului de suplimente alimentare se realizează în mod informat, de cele mai multe ori la recomandarea specialiștilor, dar și în urma parcurgerii cu atenție a informațiilor de pe eticheta produselor, ceea ce este un fapt îmbucurător.

Atât Patronatul Român al Industriei Suplimentelor Alimentare (PRISA), cât și asociația Food Supplements Europe acordă o atenție deosebită educării populației și personalului medical despre importanța și aspectele benefice ale suplimentelor alimentare, atâta vreme cât sunt consumate în mod corect și responsabil”, apreciază dr. Gerald Flintoacă-Filip, Secretar General în Patronatul Roman al Industriei Suplimentelor Alimentare (PRISA) și membru în consiliul director al Food Supplements Europe.

Studiul a revelat totodată faptul că o pondere foarte mare, 85% dintre respondenți, la nivelul întregului eșantion de țări participante, urmează instrucțiunile de utilizare menționate pe eticheta suplimentului.

Aproape 7 din 10 (69%) au spus că informația despre ingrediente este ușor de înțeles și că eticheta oferă suficiente informații despre beneficiile produselor (65%). De asemenea, 72% din participanții la studiu s-au arătat încrezători în siguranța și calitatea suplimentelor alimentare, doar 6% fiind în dezacord cu această mențiune.

Când citesc eticheta respondenții sunt interesați de mai multe aspecte: 85% verifică întotdeauna sau de obicei doza recomandată și frecvența utilizării, 72% se uită la beneficiile pentru sănătate ale produsului, 67% sunt atenți la ingredientele acestuia și tot atâția se uită la efecte secundare și/sau interacțiuni ale suplimentului cu alte medicamente.

Doar 10% dintre respondenții la studiu nu au luat niciodată suplimente, iar 46% dintre aceștia au declarat că ar lua în calcul folosirea suplimentelor la recomandarea unui medic sau a altui specialist din domeniul medical.

Studiul a fost derulat de compania de cercetare IPSOS la solicitarea asociației europene Food Supplements Europe pentru a înțelege mai bine obiceiurile, atitudinea și practicile de consum ale suplimentelor în rândul europenilor.

Acesta s-a desfășurat în perioada 17 martie-1 aprilie 2022, în 14 state membre europene: Belgia, Cehia, Danemarca, Germania, Spania, Franța, Italia, Cipru, Olanda, Polonia, România, Slovenia, Finlanda și Suedia. În total, au fost realizate 13,200 interviuri în cele 14 țări. Studiul integral este disponibil aici.

#Despre suplimentele alimentare
Suplimentele alimentare sunt produse alimentare al căror scop este să completeze dieta normală și care sunt surse concentrate de nutrienți sau alte substanțe cu efect nutrițional ori fiziologic, separat sau în combinație, comercializate sub diverse forme farmaceutice.

Suplimentele alimentare sunt destinate consumului (administrării) pe cale orală de către persoane sănătoase care necesită un aport extern mai ridicat datorită unor carențe sau alte cerințe nutriționale specifice legate de: starea fiziologică, vârstă, activități fizice intense etc.

Consumate informat și responsabil, suplimentele de calitate pot realmente îmbunătăți calitatea vieții oamenilor, fiind o sursă importantă și la îndemână de nutrienți care pot completa dieta, pot acoperi o serie de deficite care, neadresate, pot duce la afecțiuni serioase.
În avizarea suplimentelor alimentare și aprobarea punerii pe piață a acestora intervin mai multe autorități competente.

Astfel, suplimentele alimentare care conțin numai vitamine și minerale, în formele prevăzute de legislație, se notifică momentan la Ministerul Sănătății, cele care conțin vitamine și/ sau minerale în amestec cu alte substanțe cu efect nutrițional sau fiziologic, se notifică la Centrele Regionale de Sănătate Publică Cluj/Iași/Timișoara, iar cele care conțin exclusiv plante sau produse ale stupului la Serviciul Național de Plante Medicinale, Aromatice și Produse ale Stupului din cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltarii Rurale.

În plus, suplimentele alimentare comercializate în România se supun și standardelor și legislației impuse de Comisia Europeană pe baza recomandărilor Autorității Europene pentru Siguranța Alimentară (EFSA – acronim de la European Food Safety Authority).

#Despre Patronatul Român al Industriei Suplimentelor Alimentare (PRISA)
Patronatul Român al Industriei Suplimentelor Alimentare (PRISA) a luat ființă în anul 2000 ca prima asociație în domeniul suplimentelor alimentare, pentru ca începând din 2011 să funcționeze ca patronat.

În prezent PRISA are calitate de organizație patronală cu rol de autoreglementare pe piața suplimentelor alimentare prin cele două coduri pe care le-a elaborat și aprobat (Codul de etică și Codul privind bunele practici în etichetarea și publicitatea suplimentelor alimentare).

PRISA este un partener activ al instituțiilor statului, dar și membru al organizațiilor internaționale de profil: Food Supplements Europe (FSE) și Internațional Alliance of Dietary/Food Supplement Association (IADSA).

#Despre asociația europeană Food Supplements Europe (FSE)
Food Supplements Europe reprezintă vocea cea mai autorizată a industriei europene a suplimentelor alimentare, fiind implicată activ în promovarea sănătății publice, a cercetării și a inovației în beneficiul consumatorilor europeni. FSE este partenerul cel mai important la nivel european al companiilor, asociațiilor naționale și organismelor de reglementare, științifice și tehnice în probleme de suplimente alimentare.

Organizația oferă expertiză și perspective de vârf cu privire la întrebările legate de nutriție, siguranță alimentară, toxicologie și evaluarea riscurilor, promovează cele mai bune practici în domeniu și stimulează cercetarea și inovația în industria de profil.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *