Gallery

Peru – pe lacul Titikaka

Calatorie in trecut – ziua 8 – TITIKAKA, lacul de deasupra norilor.

Atat practic, cat si teoretic, lucrurile chiar asa stau:
Lacul Titikaka chiar este deasupra norilor!
Caci se afla la 3.812m altitudine! (cel mai inalt lac navigabil din lume).

Imagini, fara cuvinte, gasesti aici

E 6 dimineata. Norii se astern undeva sub picioarele tale.
Si tu plutesti pe lac, in piroage sub forma de banane, impletite din “totora” (trestie).
Dupa rasarit, insa, cerul devine brusc perfect senin.

UROS: INSULELE PLUTITOARE, DIN TRESTIE
Ancoram la una dintre cel 35 de insule plutitoare Uros, facute din trestie impletita si suprapusa.

Femeile ultraviolete, pardon, ultracolorate ne intampina cu pompoane uriase in coditele impletite si cu “Cami-Saraci” (un bun-venit spus in limba lor).
Cu bebelusi inca neintarcati in boccelute si cu copiii mai marisori atarnati de fustele lor infoiate si fluorescente, dau mana cu noi, intr-o procesiune haioasa si ne canta tot felul de chestii, in 4 limbi.
Noi, stransi in cerc, pe o bancutza din trestie, le aplaudam si le spunem si noi, pe rand, cum ne cheama.
Au pielea neagra, tabacita si ochisori blanzi si rotunzi.

Gustam tulpini de trestie curatate; au gust de andiva degerata. Un pitic de vreo 3 ani, cu palarie verde, zici ca e Neghinitza, isi taraie dupa el mucii si trestia pe care o molfaie in gura.
Toti sunt veseli si prietenosi ca niste veveritze.
Unul mai mic si mai uratzel face zeci de tumbe pe insula din stuf, zici ca e Nadia Comaneci la sol!

Ne invita sa le vizitam colibele din trestie. Curate, cu carpete multicolore aruncate peste paturile improvizate, cu TV sau casetofon in dotare. Pe gazda mea o cheama Eba, are 15 ani. O intreb daca ea a facut carpetele.
Da! Imi si arata cum le face, un fel de goblen cu ac mare si ata groasa. Isi reprezinta zeii si miturile simplu, pe panze groase, cu fire colorate.

Din spirit de solidaritate, comunitatea Uros a stabilit reguli de bunatate, buna convieturire si bun-simt: turistii sunt primiti pe cate 5 insule in fiecare zi. Apoi, a doua zi, pe alte 5 insule. Si tot asa…
Fac turism cu randul, ca sa castige toti egal!
Egalite! Fraternite! Concepte care noua ne suna cunoscut de atat de putin timp…..iar ei le-au imbratisat de vreo 3000 de ani…Fara fite, fara revolutii.

Ne imbarcam inapoi pe piroage. Femeile si copiii ne fac cu mana si ne canta “Hasta la vista, babe!” si “Vamos a la playa!”.

***
TAQUILE – INSULA CU PERUANI “MUNTENI”
De pe urmatoarea insula luam barca cu motor si plecam spre Taquile, unde pranzim pastrav proaspat pescuit.

Si Insula Taquile e la inaltime – la propriu si la figurat. Urci apropape 600 de trepte din piatra ca sa ajungi sus, in sat.
Tot la inaltime este si ca nivel de trai: e un fel de Monaco al Peru-ului: sunt scutiti de taxe, au vedere la lac maaare si turcoaz, au case zidite din caramida si finisate (!), cum nu mai exista decat in cartierele de lux din Lima! Casele au chiar si acoperis!
Detin o scoala si antene parabolice pe vreo trei vile de bastani. Lux, ce sa mai!

Se vede din start ca localnicii sunt munteni: filiformi, slim-fit, cu picioare subtiri si musculoase, spre deosebire de restul peruanilor, mici si indesati.
Vreo doi tatai impletesc caciulite verzi. Au fete haioase si fesuri si mai haioase, cu ciucuri si simboluri.

***
Raul de altitudine si-a aratat coltii de azi-noapte.
Imi simt plamanul stang apasandu-ma, capul imi crapa si imi curge sange din nas.
G. are buzele vinete, M. si C. au febra.
Dar se pare ca suntem chiar bine! Scriu de pe barca, la intoarcerea spre Puno. Apa albastra cat vezi cu ochii a lacului, insule muntoase si nori albi si pufosi, de abia ititi de sub linia orizontului.
Plutim in continuare deasupra orizontului. Ma simt atat de aproape de vechii inkasi si de miturile lor…