In Jawa mi-am dorit sa ajung in timpul excursiei mele in Bali. Am plănuit. Si am ajuns! 🙂
O calatorie de doar 1 ora cu avionul. Dar de-o intensitate uriasa, cat o vacanta initiatica.
O calatorie pe care mi-am petrecut-o intre Brahma, Buddha si Mahomed.
(Caci, spre deosebire de Bali, unde predomina hinduismul, Jawa este o insula cu religie preponderent musulmana. Care convietuieste, insa, linistita cu cultura si civilizatia hindusa si budhista.)
YOGYAKARTA, YAWA
Avionul pleaca la 6 dimineata din Denpasar.
Fur timpului o ora, caci, dupa o ora de zbor, este tot 6 (ora Jawa), cand aterizez in Yogyakarta.
Zborul pe deasupra a trei vulcani spectaculosi, inca fumegand, este ca un vis pe fundalul rasaritului de soare. Nu totul este insa feeric, asa cum pare: unul dintre vulcani, Merapi, a erupt in 2006, generand victime si distrugeri enorme si o tragedie care i-a marcat pe localnici.
1. Meditând în stilul lui BUDDHA, în BOROBUDUR:
ISTORIC:
Prima oprire in turul de Yogyakarta o facem la templul Borobudur – cel mai mare templu budhist din lume.
Numele sau – “Vihara Buddha Uhr” – provine din sanscrită și înseamnă “Mănăstirea budhistă pe deal”.
Construit între anii 750 și 850, Borobudur a fost acceptat a fi sălașul lui Buddha Sakyamuni pe când se afla în pântecele mamei sale. Templul monumental a fost abandonat la puțin timp după construire si uitat, pana in 1814, sub straturi de cenușă vulcanică, provenite de la eruptia Vulcanului Merapi.
STRUCTURA ARHITECTONICA:
Borobudur, asa cum te anunta si numele sau, este construit pe un deal; robust, sub forma de piramida cu varful taiat si baza pătrată.
Monumentul a fost conceput ca o viziune budistă a cosmosului, în piatră, începând cu samsara – de pe pământ – și urcând spre nirvana – raiul budist.
Are 6 terase pătrate, așezate pe baza piramidei, iar peste aceastea sunt alte trei terase circulare care duc spre vârf si care corespondund nivelurilor de elevare spirituala: Kamadhatu (o lume a dorințelor), Ruphadhatu (sfera tranzițională) și Arupadhatu (sfera perfecțiunii, spirituală, iluminării).
Ultimul nivel este « acoperisul » plin cu 73 de stupe perforate, fiecare ascunzand in interior o statuie a lui Budha.
SIMBOLURI:
Vazut de sus, Borobudur apare ca un gigant mandala. Picturile de pe templu s-au sters de mult, dar se spune că piatra se vopsea cu alb sau galben auriu pentru a acapara soarele.
Absolut orice bucatica de zid este acoperita de basoreliefuri reprezentand scene emblematice din viata lui Gaudhama Buddha Sakiamuni si din religia pe care a generat-o. Pe toate cele 4 laturi, oriunde te-ai uita in sus, peretii se termina la metereze cu statui budhiste in posturi de meditatie.
Templul ofera de sus, de pe acoperis, o panorama superba, cu paduri de palmieri care il inconjoara si cu lanturi de munti impaduriti.
Atat prin structura mareata si simbolica a cladirii, cat si prin amplasarea sa si prin scenele din viata lui Sakyamuni, sugerand prezența puterii lui, constructorii au vrut sa exprime esența cosmica și atotputernica a lui Buddha.
Mai multe impresii in imagini gasesti aici
2. La PALATUL MUSULMAN al SULTANULUI din Yogyokarta.
Aflat in centrul orasului, Palatul Sultanului este un obiectiv pe care poţi să-l sari liniştit din program!
Cu multe zorzoane aurii, lemn verde, cu foisoare peste foisoare in marea curte interioara si cu marmura verzuie, mozaicata, pare desprins direct din “1001 de Nopti”.
Garzile au turbane pe cap si sabii mari agatate la centura. Nu seamana insa cu soldatii otomani (musulmanii familiari pentru noi), asa cum ma asteptam, ci, mai degraba, cu niste samurai japonezi.
Terasele sunt impodobite pentru o receptie pe care sultanul si sotiile sale o vor da, pe seara, la palat.
In curtea exterioara miroase pregnant a fructe si legume prajite si a chilli. Stradutele din jur sunt intesate de scutere si de «biika» (pronuntat bicia), ricsele lor traditionale pe 3 roti, care-si asteapta musteriii.
3. Despre BRAHMA, de la PRAMBANAN
Pe langa o mare moschee alba cu minaret modern, de unde muezinii cheama credinciosii musulmani la rugaciune, facem stanga si in zare ni se deschide o perspectiva ampla asupra superbului templul hindus, negru si dantelat, Prambanan.
ISTORIC:
Prambanan seamana izbitor cu templul Angkor Wat al Cambogiei, dar este construit cu 300 de ani inaintea acestuia, dupa cum ne spune cu mandrie ghidul local.
In realitate, Prambanan a fost construit in sec. IX, ca expresie a Zeului Creator (Brahma), Pastrator (Vishnu) si Distrugator (Shiva), este cel mai mare templu hindus din Indonezia și printre cele mai mari din sud-estul Asiei.
A fost profund avariat de o eruptie a Vulcanului Merapi si de un cutremur puternic, evenimente naturale care i-au marcat inceputul declinului. Caci templul a fost imediat abandonat si a inceput sa se deterioreze. A fost redescoperit, in ruina, de abia in 1811.
O mare de pietre negre – blocuri taiate din piatra vulcanica – inca inconjoara templul peste tot.
STRUCTURA:
Are structura specifica templelor hinduse, cu templele individuale, ca niste turnuri inalte si ascutite. Sau ca niste conuri de brad, negre si impietrite.
Atat templul principal, al lui Brahma, cat si templele secundare, ale lui Vishnu, Shiva, Angsa, Garuda, Nandi, Hamsa, Trimurti si Vahana, au peretii acoperiti de basoreliefuri cu scene religioase hinduse.
Ma izbeste asemanarea basoreliefurilor si a destinului celor doua temple din Jawa – cel hindus, Prambanan, dedicat lui Brahma, si cel budhhist, Borobudur, unde, mai devreme, am admirat peretii acoperiti cu basoreliefuri aproape identice, dar cu scene din viata lui… Buddha.
Ambele au fost construite cu sacrificii si cu eforturi umane extraordinare pentru acea vreme, abandonate dupa constructie si regasite dupa secole intregi!
Si au devenit cele mai importante simboluri arhitectonice, culturale si turistice ale Jawei.
SIMBOLURI:
Pe meterezele zidurilor de la fiecare nivel sunt siruri intregi de monumente sub forma de clopot urias, care la budhisti se numesc « stupa », iar la hindusi: « floarea de lotus » intoarsa. Este un simbol al impreunarii partii masculine cu partea feminina a Universului.
Templele dantelate (turnate parca din nisip ud si negru pe fundalul nisipului alb de pe jos si al cerului aurit de lumina apusului) ma destind complet. Imi trezesc o multime de energii pozitive.
Din 1960 exista traditia ca, in fiecare noapte cu luna plina, in curtea templului sa se interpreteze baletul Ramayana – dans popular, vechi de secole.
In zborul de intoarcere, catre Denpasar – Bali, ma gandesc deja cu nostalgie la tara cu o multime de zeitati, de profeti si de religii. Nu mi-au inspirat nimic contradictoriu in intrepatrunderea lor atat de rapida de astazi.
Din contra: linistea si relaxarea cu care m-am obisnuit deja din Bali imi alunga oboseala unei zile lungi.
P.S.: TRAVEL TIPS & TRICKS:
* Pentru a evita aglomeratia de seara si a nu pierde avionul, am cinat aproape de aeroport, la Saptohoedojo Art Gallery – un restaurant creat de un apreciat artist plastic local chiar in cadrul unei galerii de arta.
Extrem de plin de inspiratie! Fiecare coltisor este incarcat de obiecte de arta eclectice incantatoare. In plus, cei din Jawa sunt de departe mult mai buni bucatari decat balinezii. Comandam fructe de mare picante, cu legume si cocktailuri din sucuri de fructe. Ni le aduc in cupe facuta din ananas sau din nuca de cocos, ornate ca niste adevarate sculpturi si cu fire de lemongrass in loc de pai.
* Biletul de avion dus-intors Denpasar – Yogyokarta, plus transportul aranjat pentru Jawa (cu un sofer haios care este si ghid local) si toate biletele de intrare au costat doar aprox. 160-170 USD.
Si au meritat fiecare banut.
* Daca nu aveti antrenamentul noptilor nedormite, asa, ca mine, va sfatuiesc sa va alocati doua zile pentru Jawa.
Preturile la cazare, mancare si transport sunt extrem de mici si va lasa mai mult timp sa va bucurati ochii si sufletul cu cele doua temple emblematice sau poti face o drumetie initiatica, spirituala, pe un vulcan. Nu de capul tau, insa! Ia-ti un ghid, caci potecile de prin hatisuri sunt spectaculoase, dar foarte periculoase.