Gallery

India. Sau despre arome şi cristale, Kama Sutra, yoga, senzualitate şi relaxare (partea a II-a)

Am început ieri un articol despre India.
În fine, India în sine este un subiect atât de vast, de complex, de profund, încât mi-a fost foarte greu să mă apuc să scriu despre ea.
Nu te gândi că am luat-o razna şi mi-am propus să fac vreun tratat despre terapiile indiene sau vreun ghid turistic sau spiritual despre India 🙂 Departe de mine gândul şi intenţia!
Vreau doar să îţi ofer un scurt îndrumar cu câţiva termeni direct legaţi de mentalitatea şi cultura indiană.

Şi, dacă în prima parte a articolului ţi-am povestit despre Ayurveda, SPA, uleiuri esenţiale, aromaterapie şi cristale, astăzi am ales să vorbesc despre SACRU ŞI SENZUAL IN CULTURA INDIANĂ.

Să începem cu…
KAMA SUTRA:

OK, ştim cu toţii ce e Kama Sutra: biblia internaţională a poziţiilor sexuale.
Puţini ştiu, însă, că manualul Kama Sutra a fost scris în sanscrită, în India. Şi că se consideră că a apărut încă de prin anul 400 i.Ch.
Şi probabil şi mai puţini ştiu că, iniţial, Kama Sutra nu era doar un manual al poziţiilor care să ridice viaţa sexuală la rang de artă.
Ci un tratat complex despre un stil de viaţă armonios, despre natura dragostei şi viaţa de familie.

Să nu uităm cât de important era rolul pe care cultura indiană antică, inclusiv in viaţa religioasă, literatură şi arte îl acorda senzualului!
Scene erotice, imagini cu femei goale, voluptoase – considerate de-a dreptul obscene sau pornografice de către o cultura precum cea creştină – decorau pereţii templelor hinduse.
Pot fi încă şi azi admirate în sculpturile erotice cu femei goale şi cupluri din “Templul Iubirii” – aşa cum este supra-numit templul Rajarani din Bhubaneswar, capitala Odisha.
Ori din grupul de temple de la Khajuraho (din regiunea Madhya Pradesh), cunoscute drept “templele KamaSutra”: Chitragupta, Vaman, Kandariya Mahadev, Devi Jagdamba, Lakshman, Mahadeva…
Sau în picturile din cele 31 de peşteri Ajanta din munţii Ghats.

Şi ne lasă o imagine amplă asupra felului în care civilizaţia antică indiană celebra, inclusiv prin religie şi artă, graţia, naturaleţea şi senzualitatea corpului uman.

###
Şi să continuăm cu…
YOGA:

Apărută ca rod firesc al unei astfel de mentalităţi şi al unei astfel de spriritualităţi pline de senzualitate, yoga nu putea să aibă, deci, un alt scop decât… transformarea si perfecţionarea corpului.
De ce? Pentru a-l face superior, transcendent, atoate-ştiutor, mai apropiat de cel al zeilor (ca autorităţi spirituale superioare).
Cu alte cuvinte, să facă din corpul uman un vehicul al Divinităţii.

Şi iată cum se face că senzualul şi sacrul nu sunt opuse, cum puteam crede. Ci, din contră, sunt un tot, se completează reciproc.

Căci Yoga tocmai asta susţine: că spiritul si corpul pot fi puse intr-o conexiune, uniune si echilibru atât de intense, încât ajung să formeze un singur tot.
In sanscrită – limba vechilor indieni – “Yoga” insemna “uniune”. Exact această uniune dintre minte, corp si spirit.

Dacă vrei măcar să îţi faci o idee despre yoga, îţi recomand să faci cursurile de la Lila Spirit, care lucrează în Bucureşti, inclusiv cu grupe de începători.
Sau sa te alaturi grupurilor care merg si in toamna aceasta in India si in Dharamshala, pentru calatorii initiatice, meditatie si pentru un stagiu de invataturi si initieri oferite de insusi Dalai Lama.

Eu, una, am aflat despre yoga de la un român.
E adevărat, nu de la oricine. Ci de la un român celebru, profesor de Istoria Religiilor la Universitatea din Chicago:
De la Eliade, care în anii 30 îşi dădea doctoratul în State, cu o lucrare despre Yoga!
Cartea sa “Yoga – Immortality and Freedom” (“Yoga – Nemurire si Libertate”) m-a fascinat încă de la prima pagină. Ce să mai, m-a fascinat încă de la copertă, subiect şi titlu, mai exact!

Fie că o definim ca artă, în care corpul este instrumentul pentru exprimarea sufletului, fie ca o privim ca disciplină cu reguli stricte, de învăţat, yoga rămâne o străveche şi fascinantă practică indiană.
Împleteşte exerciţiile fizice (posturile şi poziţiile ce facilitează circulaţia fluxurilor energetice) cu meditaţia, cu efecte benefice asupra stării psihice, flexibilităţii, sănătăţii şi echilibrului întregului organism.

Se spune că adevărata yoga nu poate fi învăţată şi simţită decât în India.
Probabil este acolo un spaţiu special, cu energii speciale.
Un spaţiu care atrage ca un magnet sau ca un cristal cu puteri speciale.
Un spaţiu care generează fascinaţie, indiferent către ce domeniu ai privi. Poate tocmai pentru că senzualul, spiritualul şi relaxarea joacă, la indieni, un rol atât de natural şi de important în viaţa de zi cu zi.

Te-am avertizat de la început că India este un subiect atât de vast, că o viaţă nu ne-ar fi de ajuns pentru a-l aprofunda.
Aşa că nu-mi mai rămâne decât să tac acum, cu un ultim “Namaste” – salutul indian vechi, în sanscrită. Compus din două cuvinte, “nama” şi “te”, “Mă închin ție”.
Două cuvinte fascinante, simple în aparenţă, extrem de complexe în esenţă. Ca India însăşi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *