Gallery

Cum să vezi Lisabona în 4 zile (ZIUA 1)

Ei bine, da! Chiar şi pentru o călătoare neobosită ca mine, un city-break poate fi suficient pentru a incepe să deguşti aerul Lisabonei.
Eu am descoperit Lisabona cea frumoasă, plină de viaţă, de arhitectură spectaculoasă şi de istorie în câteva zile de septembrie. Dar simt că Lisabona este la fel de spectaculoasă în orice lună ai vizita-o!

Cum poţi savura cel mai simplu atmosfera Lisabonei? Ce să vezi în Lisabona într-un city-break de 4 zile? O să răspund pe larg, cu sfaturi practice şi cu traseul pe care l-am urmat chiar noi, în cele 4 zile cât am vizitat-o.

ZIUA 1:
PLIMBARE ÎN SUS ŞI-N JOS PRIN LISABONA:

Ca să imi fac, încă de la început, o idee exactă despre cum stă treaba cu străzile şi punctele de interes major din Lisabona, ştii care a fost primul lucru pe care l-am făcut când am ajuns aici? (şi pe care ţi-l recomand şi ţie să îl faci!)
Am mers în vizită la castel!

La CASTELUL SAO JORGE, cel cocoţat strategic sus, pe munte.
Terasele înalte din curte şi meterezele castelului mi-au oferit o panoramă extraordinară asupra oraşului şi a estuarului pe care RÂUL TAGUS (RIO TEJO) l-a creat acolo unde se varsă in ATLANTIC.
Este un excelent punct de orientare pentru turul prin oraş care a urmat.
Iar o harta care sa te ajute sa te dumiresti repede unde si cum trebuie sa ajungi gasesti aici.

###
Iată cum poţi să parcurgi întreaga zi Lisabona, în lung şi-n lat şi-n sus şi-n jos, pe ambii munţi care o mărginesc:

Mergi cu metroul până în PRACA DOM PEDRO IV (piaţă centrală a oraşului, cunoscută, încă de când a fost creată, în Evul Mediu, drept Rossio).

De aici, treci printr-o străduţă mică, precum un gang, în PRACA FIGUEIRA, de unde iei tramvaiul 12 cel vintage si micut, ca o jucarie delicată.

Plimbarea în sine cu TRAMVAIUL 12 (ca si cu fratele lui, tramvaiul 15) este o experienţă inegalabilă: te vei simţi cu un secol în urmă, iar traseul lui te va purta prin locurile şi pe lângă obiectivele importante.
Poţi face coborâri pentru admirat şi orientat, oriunde vezi ceva ce-ţi place, inclusiv la PUNCTUL PANORAMIC SANTA LUZIA ori la CATEDRALA SE.
Şi poţi urca apoi înapoi la bord, către următorul punct turistic. Într-un ritm liniştit şi profund, venit parcă din vechime şi din muzica tradiţională portugheză, fado.

#PONT:
Dacă îţi iei LISBOA CARD pentru 3 zile, aşa cum am făcut noi, ai asigurate, contra a 39EU, transportul local în întregime (metrou, autobuze, tramvaie, funicular).
Plus reduceri la intrări în multe obiective turistice.
Si transport gratuit si reduceri în Sintra – toate detaliate aici.
Ţi-l poţi cumpăra fie on-line, fie chiar când ajungi în Lisabona, de la aparatele speciale pe care le reperezi cu uşurinţă în aeroport.

După ce am vizitat CASTELUL SAO JORGE şi ne-am orientat perfect, privind oraşul de deasupra, am coborât agale pe străduţele cu case vechi şi aer visător ale CARTIERULUI ALFAMA.
Străduţe presărate, din loc în loc, cu magazine ce vând ceramică, păpuşi multicolore şi obiecte tradiţionale, din plută.

Aşa, pe nesimţite, am ajuns până la CATEDRALA SE DE LISBOA – cea care, cu turnurile sale neo-gotice şi cu masivele fortificaţii, gri şi impunătoare, domină spaţiul de pe un colţ de stâncă cu privire către oraş.

Căldura după-amiezei ne-a gonit într-un restaurant mic şi dichisit de lângă catedrală, unde se gătesc 1.001 de feluri de peşte de râu şi de ocean (dacă tot le au pe ambele la îndemână). Probabil cel mai gustos peşte pe care l-am mâncat. Nu degeaba numele acestui vechi cartier maur din Lisabona, ALFAMA, vine din cuvântul arăbesc “Al Famm” – “gură” 😉

Şi cum tramvaiul galben fără cai trece exact pe aici, pe lângă zidurile catedralei, am dat în voie, nezorite de timp, o tură pe şine prin tot cartierul pitoresc.

Următorul obiectiv: o plimbare pe jos pe străduţele pietonale din CARTIERUL BAIXA .
După care am ieşit, prin poarta ca un arc de triumf, către PRACA DO COMERCIO.
O piateta vastă, dreptunghiulară, bordisită pe trei laturi de clădiri somptuase, albe şi galbene, cu coloane şi statui. Iar, pe a patra latură, îngrădită de apa azurie.
Şi supravegheată de sus, de pe buza muntelui, de castelul Sao Jorge.

De aici, după ce ne-am încântat privirile (şi tălpile obosite) pe treptele care se termină chiar în valuri, ne-am îndreptat paşii spre celălalt cartier important şi la înalţime – la propriu şi la figurat: spre CARTIERUL BAIRRO ALTO.

Căci BAIRRO ALTO este cocoţat sus, sus, pe muntele de vis-a-vis de Castelul Sao Jorge.
Şi, dacă mergi pe jos, aşa cum am mers eu, ai avantajul că te poţi admira din mers, la orice pas, clădirile cu iz de istorie.

Şi poţi intra în toate BISERICILE, extrem de cunoscute sau mai puţin cunoscute, care-ţi răsar în cale.
M-au încântat astfel Biserica Italiană de N.S. do Loreto, fondată în 1518.
Şi prima biserică jezuită din Portugalia, Sao Roque. Atât de austeră pe din afară, dar care adăposteşte una dintre cele mai valoroase capele din Europa – Capela lui Ioan Botezătorul. Plus un altar, tavan, picturi, statui şi mozaicuri care mai de care mai elaborate.

Ameţită de atâta aglomerare de artă pe centimetrul pătrat, mi-am relaxat privirile în zare, peste oraş, coline şi ape, de pe MIRADOUR DE SAO PEDRO, parcul-terasă, locul panoramic al cartierului.
E momentul să recunosc că erau deja vreo 2 ore de când mă abandonasem cu totul farmecului liniştit al Lisabonei.
Rămasă singură şi plimbându-mă la întâmplare pe străduţe, cu toate planurile, traseele, notiţele şi hărţile de mult timp uitate undeva, în rucsac…

Şi iată că oraşul m-a purtat de bună voie, prin acelaşi cartier BAIRRO ALTO, către superba biserică IGLESIA DO CARMO.
Mai exact, către superbele sale bolte si volte albe, înalte, dantelate şi care domină centrul oraşului, de oriunde l-ai privi, cu aerul lor trist şi romantic.
Biserica a fost dărâmată de devastatorul cutremur din 1755, iar astăzi nu mai adăposteşte decât un muzeu arheologic.

Iar de aici, pe lângă zidurile misterioasei Carmo, pe nesimţite, oraşul m-a ademenit doi paşi în dreapta şi m-am trezit… exact pe platforma celebrului LIFT SANTA JUSTA, construit în sec. XIX!
Ce privelişte! Ce bucurie pentru priviri să dai, pe neaşteptate, peste un loc de unde să te simţi chiar în miezul Lisabonei.
Ca într-o floare uriaşă, gotică, cu petale alb-gri din fier forjat (adică terasa), sprijinită pe tulpina foarte înaltă, delicată, din fier (adică structura liftului).
Moment nepreţuit, neplănuit de acasă, neaşteptat într-o după-amiază prelungită parcă la nesfărşit…

Am stat pe terasă o oră, până ce apusul s-a aşternut, liniştit, peste mine şi peste oraş. Am coborât apoi un etaj pe scări – spirală dantelată din fier. Dupa care am luat liftul până jos, ajungând direct în BAIXA, cartierul aşternut la picioarele colinei. Biletul pentru lift costă în mod normal 2€. Dar cu Lisboa Card nu am mai plătit nimic, nicăieri, întreaga zi!

În loc de cină am savurat o nouă plimbare cu minionul tramvai vechi, 12 pe numele sau, refăcând – de data aceasta în nocturnă – traseul circular prin străduţele CARTIERULUI ALFAMA. Un traseu iluminat gălbui, golit acum de turişti şi blocat, din loc în loc, de maşinile parcate în drum, chiar pe linia de tramvai.
Noapte buna, Lisabona! Ne revedem mâine!

3 thoughts on “Cum să vezi Lisabona în 4 zile (ZIUA 1)